Artistieke invloeden

Beeld16_beeldhouwenZoals elke kunstenaar is de jonge De Gheus product van de invloeden die hij in zijn jeugd- en opleidingsjaren ondergaat en de artistieke tendensen van zijn tijd. Hieruit moet hij zijn eigen persoonlijkheid en stijl distilleren.

De schilderijen uit zijn vroege periode zijn expressionistisch, beïnvloed door Wouters, Permeke, Desmet en Servaes. Jespers, Zadkine, Moore en Laurens inspireren zijn beeldhouwwerk. De beeldengroep Engel en Koppel voor het portaal van het OCMW-gebouw Poperinge refereert duidelijk naar Jespers’ engel, als grafmonument voor P. Van Ostayen.

Als hij in ’53 de 2de prijs voor beeldhouwkunst Provincie West-Vlaanderen wegkaapt, waardeert de jury zijn potentieel, maar oordeelt dat ‘de persoonlijkheid van deze beeldhouwer nog onvoldoende ontbolsterd was om … een eigen stijl te creëren’. Toch wijst kunstcriticus Marcel Duchateau, die De Gheus opzocht in zijn atelier, dan al naar de ware sterkte van de kunstenaar : zijn keramisch werk.

Hoewel hij in ’54 een vermelding krijgt voor de Provinciale prijs voor Schilderkunst en die in ’64 voor zijn schilderij ‘Kermisleute’ ook toegekend krijgt, raakt het schilderen geleidelijk op de achtergrond. Wél blijft De Gheus zijn leven lang een begenadigd tekenaar.
Beeld4_kermisleuteDe duizenden potloodtekeningen, pastels en aquarellen bewaard in het museumhuis, hebben de kwaliteit van een beeldhouwer die weet hoe hij driedimensioneel moet tekenen, of het nu gaat om een vrouwelijk naakt, een dier of natuurelement.